Min baggrund

Jeg har fløjet siden 2009 og startede med ultralet flyvning på et Evektor EV97 Eurostar.

I 2015 tog jeg PPL inkl. natflyvningskvalifikation.

I 2019 tog jeg ultralet flyve instruktøruddannelsen.
Jeg har undervist i Nordvästra Skånes Flygklubb i Höganäs nord for Helsingborg og i Söderslätts Flygklubb ved Trelleborg syd for Malmö.

Siden 2016 har jeg undervist i teorifaget meteorologi for PPL piloter i Roskilde Flyveklub.


Min idé er at alle kan lære at flyve og at det ikke er dyrere end så mange andre hobbies.
Jeg anbefaler at man starter med praktisk flyvning samtidig med at man læser teorien. Det giver den bedste forståelse at man ser sammenhængene mellem teori og praksis.

Sikkerhed


Flyvning er mere sikkert end mange måske tror.


Men af indlysende årsager skal man lære hvordan man gør og hvad man ikke skal gøre.

Heldigvis er det rigtig nemt at gøre det rigtige, og hele uddannelsen handler kun om én ting: at lære at gøre alting sikkert.


Et princip for at holde en høj grad af sikkerhed er at man dyrker tillid frem for nul-fejlskultur.


Tillid til at vi skal kunne lære af hinandens fejl modsat at feje problemerne ind under gulvtæppet, med det formål at forbedre sikkerheden kræves det at man har tillid nok til andre til at man tør indrømme sine egne fejl.


Eksempel:

Hvis et dæk punkterer eller jeg kommer til at knække en radioantenne på flyet, så siger jeg det til de andre piloter der skal bruge flyet.

Også selvom det gør at de ikke kommer ud at flyve den dag og at det måske kan blive en dyr affære at få det repareret.